Terug
Gepubliceerd op 22/01/2025

Agenda  gemeenteraad

do 30/01/2025 - 20:00 Gemeenteraadzaal
  • Openbaar

    • Verhindering van een schepen in toepassing van artikel 47 3° van het decreet lokaal bestuur - Kennisname.

      Artikel 47 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt in 3° dat de gemeenteraad akte neemt van de verhindering van de schepen die het mandaat uitoefent van federaal, Vlaams of Europees parlementslid, als de schepen daar schriftelijk om verzoekt. In voorkomend geval geldt de verhindering zolang de schepen het mandaat uitoefent. Per brief dd. 10.01.2025 aan de voorzitter van de gemeenteraad, verzoekt schepen Simon Bekaert om de gemeenteraad akte te laten nemen van zijn verhindering en in vervanging te voorzien.

    • Voordracht van één kandidaat-schepen in de gevallen vermeld in artikel 49 van het decreet over het lokaal bestuur.

      Naar aanleiding van de verhindering als schepen van dhr. Simon Bekaert, werd in handen van de algemeen directeur op 10.01.2025 een 'voordrachtakte van één kandidaat-schepen in de gevallen vermeld in artikel 49 van het decreet over het lokaal bestuur' ingediend. Dhr. Didier Van Nieuwenhuyse wordt voorgedragen als kandidaat-schepen. Na onderzoek van de ontvankelijkheid van de akte wordt betrokkene verkozen verklaard en legt de eed af in handen van de voorzitter.

    • Notulen van vorige zitting - Goedkeuren.

      Goedkeuren van de notulen van de vorige zitting.

    • AGB Tielt - Meerjarenplan 2020-2025 - Aanpassing 6 - Kredieten 2025 - Goedkeuring.

      In tegenstelling tot de stad en het OCMW is voor het AGB het huidige meerjarenplan 2020-2025 nog van kracht in 2025.

      De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt van 27.01.2025 stelde de Meerjarenplanaanpassing 6 van het AGB Tielt vast. Vervolgens wordt deze meerjarenplanaanpassing ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

      In de Meerjarenplanaanpassing 6 2020-2025 van het AGB worden aanpassingen aangebracht aan de ramingen van 2025 en worden de kredieten voor de exploitatie, investeringen en financiering voor het boekjaar 2025 vastgesteld.

      Het ontwerp van Meerjarenplanaanpassing 6 van het AGB Tielt werd opgesteld in nauw overleg met het stadsbestuur en is financieel in evenwicht.  Het beschikbaar budgettair resultaat is voor elk jaar van de planningsperiode positief en bedraagt eind 2025 € 378.779.  De autofinancieringsmarge is eveneens elk jaar positief, met uitzondering van de coronajaren 2020 en 2021. In 2025, het laatste jaar van de planningsperiode, bedraagt de autofinancieringsmarge € 104.

      De financiële implicaties voor de stad zijn verwerkt in het éénjarig meerjarenplan 2025 van het nieuwe Lokaal bestuur Tielt.

    • Wijziging Overeenkomst renteloze lening 2020-2025 stad-AGB Tielt - Goedkeuring.

      Om de investeringen van het AGB die voorzien zijn in het meerjarenplan 2020-2025 AGB Tielt te financieren, kent de stad renteloze leningen toe aan het AGB. Daartoe werd een overeenkomst van renteloze lening 2020-2025 gesloten tussen stad en AGB Tielt, die werd vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB van 29.09.2020 en goedgekeurd door de gemeenteraad van 01.10.2020.

      Door het inschrijven van extra investeringskredieten in het meerjarenplan, werd deze overeenkomst 2 maal aangepast, tot een bedrag van € 4.309.178,22.

      Via de Meerjarenplanaanpassing 6 van het AGB Tielt wordt het voorziene bedrag aan investeringen voor de periode 2020-2025 opnieuw verhoogd. Om deze verhoging te financieren, dient de bestaande overeenkomst van renteloze lening 2020-2025 gewijzigd te worden tot een bedrag van € 4.990.372.

      De overige modaliteiten van de overeenkomst wijzigen niet.  De lening wordt periodiek en in deelsommen opgevraagd door het AGB op het moment van effectieve realisatie van de investering, waarbij het AGB deze leningen terugbetaalt aan de stad volgens het afschrijvingsritme van de investeringen waarop ze betrekking hebben.

    • Statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt - Wijziging.

      In de gemeenteraad van 1 september 2011 werd door de gemeenteraad van de stad Tielt het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt opgericht met als doel het beheer, de exploitatie, de rendabilisering en de valorisering van het patrimonium behorend tot het openbaar en privaat domein waarvan het eigenaar is of waarop, ongeacht de rechtstechniek, door de stad een beheers- en gebruikrecht wordt toegekend, evenals de exploitatie van infrastructuren voor toeristische en sportieve activiteiten of voor ontspanningsdoeleinden. In dezelfde zitting werden eveneens de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt goedgekeurd.  De statuten werden in zitting van de gemeenteraad van 16 december 2013 en in zitting van de gemeenteraad van 5 december 2019 gewijzigd.

      Ingevolge de fusie met ingang van 1 januari 2025 tussen Tielt en Meulebeke is het aangewezen om de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf opnieuw te wijzigen meer in het bijzonder wat betreft het aantal leden van het directiecomité. De raad van bestuur van het AGB stelt voor om de samenstelling van het directiecomité te wijzigen naar 10 leden.

    • Aanvullende belasting op de personenbelasting: 7,5% op de personenbelasting - Vaststellen.

      In de gemeenteraad van Tielt van 05.12.2019 werd voor de jaren 2020 tot en met 2025 een jaarlijkse aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting gevestigd van 7,5%.

      In de gemeenteraad van Meulebeke van 07.12.2023 werd voor het jaar 2024 een  aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting gevestigd van 7,5%. Voor 2025 werd nog geen tarief vastgesteld.

      Ingevolge de fusie dient er uiterlijk tegen 31.01.2025 een gezamenlijk tarief voor de aanvullende belasting op de federale personenbelasting te worden vastgelegd.

      Er wordt voorgesteld om het besluit van de gemeenteraad van Tielt van 05.12.2019 op te heffen en om voor de jaren 2025 tot en met 2031 een jaarlijkse aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting vast te stellen van 7,5%.

    • Aanvullende belasting gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing - 1032 opcentiemen op de onroerende voorheffing - Vaststellen.

      In de gemeenteraad van Tielt van 05.12.2019 werd voor de jaren 2020 tot en met 2025 een aanvullende belasting gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing goedgekeurd waarbij er jaarlijks 1.032 opcentiemen op de onroerende voorheffing werden geheven.

      In de gemeenteraad van Meulebeke van 07.12.2023 werd voor het jaar 2024 een aanvullende belasting gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing goedgekeurd waarbij er voor het aanslagjaar 2024 1.039 opcentiemen op de onroerende voorheffing werden geheven.

      Ingevolge de fusie dient er uiterlijk tegen 31.01.2025 een uniform tarief voor de aanvullende belasting gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing te worden vastgesteld.

      Er wordt voorgesteld om het besluit van de gemeenteraad van Tielt van 05.12.2019 op te heffen en om voor de jaren 2025 tot en met 2031 de jaarlijkse aanvullende belasting gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing vast te leggen op 1.032 opcentiemen op de onroerende voorheffing.

    • Reglement betreffende het heffen van gemeentelijke opcentiemen op de gewestelijke heffing op ongeschikte en onbewoonbare woningen - 50 opcentiemen op de gewestelijke heffing ongeschikte en onbewoonbare woningen - Vaststellen.

      In de gemeenteraad van Tielt van 05.12.2019 werd voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een belasting ter bestrijding van ongeschikte en onbewoonbare woningen goedgekeurd.

      In de gemeenteraad van Meulebeke van 18.12.2019 werd voor de jaren 2020 tot en met 2025 een belastingreglement houdende gemeentelijke opcentiemen op de door het Vlaams Gewest geheven heffing ongeschikte en onbewoonbare woningen goedgekeurd voor de aanslagjaren 2020-2025, waarbij de heffing werd vastgelegd op 50 opcentiemen op de gewestelijke heffing ongeschikte en onbewoonbare woningen.

      Er wordt voorgesteld om voor het fusiebestuur geen eigen belasting te heffen maar te opteren voor het heffen van opcentiemen op de gewestelijke heffing op ongeschikte en onbewoonbare woningen en om de jaarlijkse heffing vast te leggen op 50 opcentiemen voor de aanslagjaren 2025 tot en met 2031.

      Het besluit tot heffen van opcentiemen  op de gewestelijke heffing op ongeschikte en onbewoonbare woningen dient genomen te worden voor 31.01.2025.

      De besluiten van de gemeenteraad van Tielt van 05.12.2019 betreffende de belasting ter bestrijding van ongeschikte en onbewoonbare woningen en van de gemeenteraad van Meulebeke van 18.12.2019 betreffende het belastingreglement houdende gemeentelijke opcentiemen op de door het Vlaams Gewest geheven heffing ongeschikte en onbewoonbare woningen moeten opgeheven worden.

    • Reglement betreffende het heffen van gemeentelijke opcentiemen op de gewestelijke heffing op leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten - 50 opcentiemen op de gewestelijke heffing leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten - Vaststellen.

      In de gemeenteraad van Tielt van 05.12.2019 werd voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een belasting ter bestrijding van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten goedgekeurd.

      In de gemeenteraad van Meulebeke van 18.12.2019 werd voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een belastingreglement houdende gemeentelijke opcentiemen op de door het Vlaams Gewest geheven heffing ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten goedgekeurd waarbij de heffing werd vastgelegd op 50 opcentiemen op de gewestelijke heffing.

      Er wordt voorgesteld om voor het fusiebestuur geen eigen belasting te heffen maar te opteren voor het heffen van opcentiemen op de gewestelijke heffing op leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten en om de jaarlijkse heffing vast te leggen op 50 opcentiemen voor de aanslagjaren 2025 tot en met 2031.

      Het besluit tot heffen van opcentiemen  op de gewestelijke heffing op leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten dient genomen te worden voor 31.01.2025.

      De besluiten van de gemeenteraad van Tielt van 05.12.2019 betreffende de belasting  ter bestrijding van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten en van de gemeenteraad van Meulebeke van 18.12.2019 betreffende het belastingreglement houdende gemeentelijke opcentiemen op de door het Vlaams Gewest geheven heffing ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten moeten opgeheven worden.

    • Stad en OCMW Tielt - Eénjarig Meerjarenplan 2025 - Kredieten 2025 - Vaststelling deel stad.

      Als gevolg van de fusie hielden de huidige meerjarenplannen 2020-2025 van de gemeente Meulebeke en de stad Tielt op 1 januari 2025 op.  In de plaats stelt het nieuwe fusiebestuur in de loop van het eerste kwartaal van 2025 een éénjarig meerjarenplan 2025 vast.

      Het voorliggende ontwerp van Eénjarig Meerjarenplan 2025 van stad en OCMW Tielt bevat geen nieuwe beleidskeuzes en bestaat voor wat de ramingen betreft in hoofdzaak uit een samenvoeging van de ramingen van Tielt en Meulebeke. Het beleid voor de volgende planningsperiode zal, inclusief de bijhorende ramingen van ontvangsten en uitgaven, worden opgenomen in een meerjarenplan 2026-2031.  

      De vaststelling van het Eénjarig Meerjarenplan 2025 van stad en OCMW Tielt werd voor wat betreft het deel OCMW geagendeerd op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.

      De gemeenteraad dient vervolgens het Eénjarig Meerjarenplan 2025 van stad en OCMW Tielt vast te stellen voor wat betreft het deel stadsbestuur.

      In het voorliggende ontwerp van Eénjarig Meerjarenplan 2025 – deel Stad - worden de kredieten voor de exploitatie, investeringen en financiering voor het boekjaar 2025 vastgesteld. Ook de lijst met nominatieve subsidies voor 2025 wordt goedgekeurd via dit éénjarig meerjarenplan.

    • Stad en OCMW Tielt - Eénjarig Meerjarenplan 2025 - Goedkeuring deel OCMW.

      Nadat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn het Eénjarig Meerjarenplan 2025 van stad en OCMW Tielt elk voor hun deel hebben vastgesteld, komt het de gemeenteraad toe om het deel OCMW goed te keuren.  De stad moet immers de financiële gevolgen dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakte.

      Door deze goedkeuring wordt het meerjarenplan in zijn geheel geacht goedgekeurd te zijn en is het Eénjarig Meerjarenplan 2025 van stad en OCMW Tielt dus definitief vastgesteld.

      Het voorliggende ontwerp van Eénjarig Meerjarenplan 2025 van stad en OCMW Tielt is in zijn geheel financieel in evenwicht.  Het beschikbaar budgettair resultaat is positief en bedraagt € 669.647.  De autofinancieringsmarge is eveneens positief en bedraagt € 5.135.077. De gecorrigeerde autofinancieringsmarge, die abstractie maakt van de toegepaste financieringsvormen, is eveneens positief.  Ook het geconsolideerde financieel evenwicht van stad, OCMW en AGB Tielt samen is gegarandeerd voor 2025.

    • Reglement betreffende de delegatie van bevoegdheden inzake personeel en gemeentelijke reglementen aan het college van burgemeester en schepenen - Vaststellen.

      In de gemeenteraad van Meulebeke van 23 januari 2019 werd de delegatie van bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd. Het betrof hier de delegatie van bevoegdheden inzake personeel en inzake gemeentelijke reglementen, meer bepaald het vaststellen van het tarief en de bepaling van de wijze van innen van gemeentelijke retributies.

      In de gemeenteraad van Meulebeke van 14 juli 2021 werd de delegatie van de rechtspositieregeling, organogram en personeelsformatie aan het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd en in de gemeenteraad van Meulebeke van 8 maart 2023 werd een reglement betreffende de delegatie van personeelsaangelegenheden aan het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd.

      In de gemeenteraad van Tielt van 5 december 2019 werd het reglement betreffende de delegatie van een aantal bevoegdheden inzake personeel goedgekeurd.

      Ingevolge de fusie die ingegaan is op 1 januari 2025 dient er voor de nieuwe organisatie een nieuw reglement betreffende de delegatie van bevoegdheden inzake personeel en gemeentelijke reglementen aan het college van burgemeester en schepenen te worden vastgesteld.

      De besluiten van de gemeenteraad van Meulebeke van 23 januari 2019, 14 juli 2021 en 8 maart 2023 en van de gemeenteraad van Tielt van 5 december 2019 worden opgeheven.

    • Reglement betreffende de retributie administratiekosten bij de invordering van fiscale en niet-fiscale ontvangsten - Vaststellen.

      In de gemeenteraad van Tielt van 14.02.2008 werd de procedure invordering van fiscale en niet-fiscale ontvangsten - aanpassing tarief goedgekeurd.

      In de gemeenteraad van Meulebeke van 20.12.2017 werd het retributiereglement op het aanrekenen van administratiekosten bij openstaande fiscale en niet-fiscale ontvangsten vastgesteld.

      Ingevolge de fusie die ingegaan is op 01.01.2025 dient er voor de nieuwe organisatie een nieuw, eenduidig reglement betreffende de retributie administratiekosten bij de invordering van fiscale en niet-fiscale ontvangsten te worden vastgesteld.

      De besluiten van de gemeenteraad van Tielt van 14.02.2008 en van de gemeenteraad van Meulebeke van 20.12.2017 worden opgeheven.

    • Reglement betreffende de retributie op het voltrekken van huwelijken - Vaststellen.

      In de gemeenteraad van Meulebeke van 23 januari 2019 en in de gemeenteraad van Tielt van 5 december 2019 werd een retributie op het voltrekken van huwelijken goedgekeurd.

      Ingevolge de fusie die ingegaan is op 1 januari 2025 dient er voor de nieuwe organisatie een nieuw, eenduidig reglement betreffende de retributie op het voltrekken van huwelijken te worden vastgesteld.

      De besluiten van de gemeenteraad van Tielt van 14 februari 2008 en van de gemeenteraad van Meulebeke van 20 december 2017 worden opgeheven.

    • Reglement betreffende de retributie op de afgifte van diverse administratieve stukken - Vaststellen.

      In de gemeenteraad van Tielt van 5 december 2019 werden de retributiereglementen op de afgifte van administratieve stukken en  op de afgifte van bestuursdocumenten goedgekeurd.

      In de gemeenteraad van Meulebeke van 14 december 2022 werd het retributiereglement op de afgifte van administratieve bescheiden goedgekeurd.

      In het reglement zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van Meulebeke werd ook de retributie voor het afleveren van stedenbouwkundige informatie en omgevingsdocumenten vastgelegd. In Tielt bestaat hiervoor een afzonderlijk reglement.

      Ingevolge de fusie die ingegaan is op 1 januari 2025 dient er voor de nieuwe organisatie een nieuw, eenduidig reglement betreffende de retributie op administratieve stukken te worden vastgesteld. In het nieuwe reglement wordt ook de retributie op de afgifte van bestuursdocumenten opgenomen.

      De besluiten van de gemeenteraad van Tielt van 5 december 2019 worden opgeheven.

      Het besluit van de gemeenteraad van Meulebeke van 14 december 2022 wordt gedeeltelijk opgeheven. De bepalingen betreffende de retributie voor stedenbouwkundige informatie en omgevingsdocumenten blijven behouden tot er een nieuw, eenduidig reglement voor deze stukken wordt opgemaakt.

    • Reglement van wat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan - Vaststellen.

      In de gemeenteraad van Meulebeke van 23 januari 2019  werd het reglement houdende de vaststelling van wat onder het begrip dagelijks bestuur wordt verstaan inzake de bevoegdheidsverdeling tussen de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen  goedgekeurd.

      In de gemeenteraad van Tielt van  5 december 2019 werd het reglement houdende de vaststelling van wat onder het begrip dagelijks bestuur wordt verstaan inzake de bevoegdheidsverdeling tussen de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen  goedgekeurd.

      Ingevolge de fusie die ingegaan is op 1 januari 2025 dient er voor de nieuwe organisatie een nieuw, eenvormig reglement houdende de vaststelling van wat onder het begrip dagelijks bestuur wordt verstaan inzake de bevoegdheidsverdeling tussen de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen te worden goedgekeurd. Het ontwerp van reglement omvat bepalingen betreffende de bevoegdheidsverdeling op het vlak van overheidsopdrachten en in het kader van daden van beheer.

      De besluiten van de gemeenteraad van Meulebeke van 23 januari 2019 en van de gemeenteraad van Tielt van 5 december 2019 worden opgeheven.

    • Reglement betreffende de voorwaarden voor de uitoefening van het voorafgaand visum door de financieel directeur - Vaststelling.

      In de gemeenteraad van Meulebeke van 23.01.2019 werd het reglement betreffende de vaststelling van de vrijgestelde verrichtingen voor het uitoefenen van een voorafgaand visum door de financieel beheerder vastgesteld.

      In de gemeenteraad van Tielt van 05.12.2019 werd het reglement betreffende de voorwaarden voor de uitoefening van het voorafgaand visum door de financieel directeur vastgesteld.

      Ingevolge de fusie die ingegaan is op 01.01.2025 dient er voor de nieuwe organisatie een nieuw, eenvormig reglement vastgesteld te worden.  In dit reglement wordt vastgelegd welke verrichtingen uitgesloten worden van de verplichting van een voorafgaand visum door de financieel directeur:

       - verbintenissen die niet hoger zijn dan € 30.000 excl. BTW

       - aanstellingen van tijdelijke medewerkers voor niet meer dan 1 jaar

       - aanstellingen van medewerkers in geval van werkgelegenheidsmaatregelen

       - investeringssubsidies die niet hoger zijn dan € 10.000

      De besluiten van de gemeenteraad van Meulebeke van 23.01.2019 en van de gemeenteraad van Tielt van 05.12.2019 worden opgeheven.

    • Aanstellen van omgevingsambtenaren voor het Lokaal Bestuur Tielt.

      In het kader van de fusie tussen Tielt en Meulebeke, is het aangewezen om de omgevingsambtenaren voor het Lokaal Bestuur Tielt opnieuw vast te stellen.

      Binnen het Decreet betreffende de omgevingsvergunning, het zgn. 'Omgevingsvergunningsdecreet' (25 april 2014 en latere wijzigingen), is een belangrijke rol weggelegd voor de gemeentelijke omgevingsambtenaar. Deze rol is geïnspireerd op de in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening voorziene rol van de gemeentelijke stedenbouwkundige ambtenaar binnen de procedure voor een stedenbouwkundige vergunningsaanvraag en een verkavelingsvergunningsaanvraag.

      Het 'Omgevingsvergunningsdecreet' bepaalt dat iedere gemeente bij gemeenteraadsbeslissing één of meerdere gemeentelijke omgevingsambtenaar/-ambtenaren aanstelt. Zij zorgt ervoor dat zij gezamenlijk voldoende kennis van zowel de ruimtelijke ordening als het milieu in zich verenigen.

      Het uitvoeringsbesluit bepaalt de verdere voorwaarden en kwaliteitseisen om te kunnen worden aangesteld. Dit is een combinatie van diplomavereisten en relevante beroepservaring.

      Voorliggend besluit voorziet in de aanstelling van de gemeentelijke omgevingsambtenaren van de nieuwe fusiegemeenten, met bevoegdheid voor het ganse grondgebied van de stad Tielt.

    • Patrimonium: verzoek tot goedkeuring van een ontwerpakte publieke erfdienstbaarheid in de Blekerijstraat 3 Tielt.

      Een nieuw bouwproject op adres Blekerijstraat 3 voorziet in een voetgangers- en fietsdoorsteek tussen de Blekerijstraat en de Weverijstraat. De bouwheer verzoekt het stadsbestuur om de goedkeuring van deze ontwerpakte zodat dit voor de toekomst juridisch verzekerd is en blijft. Dit is conform de omgevingsvergunning.

    • Aanvaarden van een eenzijdige verkoopbelofte van gronden voor het stadsrandbos.

      In het PRUP "Afbakening Kleinstedelijk gebied", definitief vastgesteld door de provincie West-Vlaanderen op 23 maart 2017, werd tevens een deelPRUP "Stedelijk Groen" afgebakend. Stad Tielt wenst in de ruimtelijke bestemmingen "bos" en "gesloten valleigebied" van dit deelPRUP een stadsrandbos aan te leggen. Hiertoe dient in de eerste plaats gronden te worden verworden. Na onderhandeling kon de stad een eenzijdige belofte van verkoop afsluiten voor diverse percelen gelegen langsheen de Marialoopbeek. Uiterlijk 27.02.2025 dient het stadsbestuur de wil tot aankoop te bevestigen. Er wordt nu aan de gemeenteraad gevraagd om akkoord te gaan met de aankoop.

    • Verlenging interlokale vereniging IGS Woondienst regio Tielt.

      Op 16 november 2018 heeft de Vlaamse regering een subsidiekader voor projecten ter ondersteuning van lokaal woonbeleid goedgekeurd. In toepassing van dit besluit kon een verlenging worden aangevraagd voor lopende intergemeentelijke projecten lokaal woonbeleid. Ten gevolge van de fusiebewegingen in het werkingsgebied dient er een nieuwe interlokale vereniging te komen. Op 30 oktober 2024 vond een stuurgroep plaats met alle betrokken gemeenten waar de samenwerking bevestigd werd en de hoofdlijnen van het project afgesproken werden. Eveneens werd akkoord gegaan dat lokaal bestuur Tielt als beherende gemeente zal blijven optreden.

    • Samenwerkingsovereenkomst met DBFM-vennootschap m.b.t. scholen van Vlaanderen.

      Op 07.07.2022 werd de aanvraag van het Lokaal Bestuur Tielt ten behoeve van de uitbreiding van de academies geselecteerd in het kader van de eerste oproep DBFM- programma scholen van Vlaanderen. Op 26.10.2022 werd een projectfiche opgesteld in het kader van het DBFM programma Scholen van Vlaanderen ten behoeve van de uitbreiding van de academies. Deze projectfiche werd bezorgd aan de DBFM vennootschappen die geselecteerd worden om uitvoering te geven aan het programma Scholen van Vlaanderen, als informatiefiche bij de geselecteerde projecten. In deze fiche wordt naast het bouwprogramma een korte omschrijving opgenomen. Vanuit de inrichtende macht Scholen van Vlaanderen werd een 'formele instapbevestiging DBFM contract' gevraagd tegen 24.12.2024. Gezien de nieuwe legislatuur werd hiervoor officieel uitstel gevraagd. Deze inrichtende macht verleende uitstel tot 30.01.2025. Aan de ondertekening hangt ook de betaling vast van een zekerheidsstelling, vastgelegd op 7,06 euro per m² van het bouwproject wat voor onze stad neerkomt op 57.419,23 euro. 

      Hierbij wordt de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst voorgesteld incl. de zekerheidsstelling.

    • Cipal dv - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering.

      Aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Cipal dv.

    • Cipal dv - voordracht van een kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur.

      Voordragen van een kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van Cipal dv.

    • Creat Services dv - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering.

      Aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Creat Services dv.

    • Creat Services dv - voordracht van een kandidaat-bestuurder uit regio 1 voor de raad van bestuur.

      Voordragen van een kandidaat-bestuurder uit regio 1 voor de raad van bestuur van Creat Services dv.

    • DVV Midwest - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering.

      Aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering van DVV Midwest.

    • DVV Midwest - aanduiden van een bestuurder en een bestuurder met raadgevende stem (2027-2028) voor de raad van bestuur.

      De gemeenteraad dient over te gaan tot het aanduiden van volgende mandaten voor de raad van bestuur van DVV Midwest:

      • 1 bestuurder
      • 1 bestuurder met raadgevende stem voor de periode 2027-2028 (gemeenteraadslid, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen)
    • Fluvius West - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering.

      Aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Fluvius West.

    • Fluvius West - aanduiden van een bestuurder voor het regionaal bestuurscomité en voordracht van een kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur.

      Aanduiden van een bestuurder voor het regionaal bestuurscomité en voordracht van een kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van Fluvius West.

    • IVIO - aanduiden van twee vertegenwoordigers voor de algemene vergadering.

      Aanduiden van twee vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van IVIO.

    • IVIO - aanduiden van een bestuurder en een afgevaardigde voor de raad van bestuur.

      De gemeenteraad dient over te gaan tot het aanduiden van volgende mandaten voor de raad van bestuur van IVIO:

      • 1 bestuurder
      • 1 afgevaardigde (gemeenteraadslid, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen)
    • WVI - aanduiden van een bestuurder voor de raad van bestuur.

      Aanduiden van een bestuurder voor de raad van bestuur van WVI.

    • WVI - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering.

      Aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering van WVI.

    • Bekkenbestuur Brugse Polders, Gentse Kanalen en Leiebekken - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering.

      Aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering van het bekkenbestuur Brugse Polders, Gentse Kanalen en Leiebekken.

    • Centrum voor Basiseducatie (Ligo Midden- en Zuid-West-Vlaanderen vzw) - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering.

      Aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Centrum voor Basiseducatie (Ligo Midden- en Zuid-West-Vlaanderen vzw).

    • Energiehuis WVI - aanduiden van een vertegenwoordiger voor de beleidsgroep.

      Aanduiden van een vertegenwoordiger voor de beleidsgroep van Energiehuis WVI.

    • EthiasCo - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering.

      Aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering van EthiasCo.

    • Kringwinkel Midden West-Vlaanderen vzw - aanduiden van drie vertegenwoordigers voor de algemene vergadering.

      Aanduiden van drie vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van de Kringwinkel Midden West-Vlaanderen vzw.

    • Kringwinkel Midden West-Vlaanderen vzw - aanduiden van twee bestuurders voor de raad van bestuur.

      Aanduiden van twee bestuurders voor de raad van bestuur van de Kringwinkel Midden West-Vlaanderen vzw.

    • De Lijn - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering.

      Aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering van De Lijn.

    • OVSG - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering.

      Aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering van OVSG.

    • Poolstok - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering.

      Aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Poolstok.

    • vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering.

      Aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering van vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart.

    • vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart - aanduiden van een bestuurder voor het bestuursorgaan.

      Aanduiden van een bestuurder voor het bestuursorgaan van vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart.

    • Thuiswest - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering.

      Aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Woonmaatschappij Thuiswest.

    • Toerisme Leiestreek vzw - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering.

      Aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Toerisme Leiestreek vzw.

    • Toerisme Leiestreek vzw - voordracht van een kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur.

      Voordragen van een kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van Toerisme Leiestreek vzw.

    • Vervoerregio Midwest - aanduiden van een vertegenwoordiger en ambtelijke vertegenwoordiger voor de Vervoerregioraad.

      Aanduiden van een vertegenwoordiger en een ambtelijke vertegenwoordiger voor de Vervoerregioraad van de Vervoerregio Midwest.

    • Vivus bv - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering.

      Aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Vivus bv.

    • VVOG - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering.

      Aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering van VVOG.

    • VVOG - voordracht van een kandidaat-bestuurder voor het bestuursorgaan.

      Voordragen van een kandidaat-bestuurder voor het bestuursorgaan van VVOG.

    • VVSG - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering.

      Aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering van VVSG.

    • De Watergroep - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering.

      Aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering van De Watergroep.

    • De Watergroep - aanduiden van een vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst.

      Aanduiden van een bestuurder voor het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst van De Watergroep.

    • IGS Wonen Regio Tielt - aanduiden van een afgevaardigde en plaatsvervanger in het beheerscomité.

      Aanduiden van een afgevaardigde en plaatsvervanger voor het beheerscomité van de interlokale vereniging 'IGS Woondienst Regio Tielt'.

    • Woonstart - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering.

      Aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Woonstart.

    • Woonstart - voordracht van kandidaten voor het bestuurdersmandaat.

      De gemeenteraad dient over te gaan tot het voordragen van 10 kandidaten voor het bestuurdersmandaat van Woonstart. Voor elke kandidatenplaats (1 tot 10) dient er een kandidaat naar voor geschoven te worden.

    • Zefier cv - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering.

      Aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Zefier cv.

    • Agenda van de buitengewone algemene vergadering van DVV Midwest op 25.02.2025 en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.

      Per e-mailbericht van 19.12.2024 vraagt DVV Midwest de goedkeuring door de gemeenteraad van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 25.02.2025. Daarnaast vraagt men ook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.

    • Agenda van de buitengewone algemene vergadering van WVI op 26.02.2025 en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.

      Per aangetekende brief van 19.12.2024 vraagt WVI de goedkeuring door de gemeenteraad van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 26.02.2025. Daarnaast vraagt men ook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.

    • Agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West op 18.03.2025 en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.

      Per aangetekende brief van 07.01.2025 vraagt Fluvius West de goedkeuring door de gemeenteraad van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 18.03.2025. Daarnaast vraagt men ook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.

    • Agenda van de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv op 25.03.2025 en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.

      Per aangetekende brief van 09.12.2024 vraagt Creat Services dv de goedkeuring door de gemeenteraad van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 25.03.2025. Daarnaast vraagt men ook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.

    • Agenda van de buitengewone algemene vergadering van IVIO op 31.03.2025 en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.

      Per aangetekende brief van 11.12.2024 vraagt IVIO de goedkeuring door de gemeenteraad van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 31.03.2025. Daarnaast vraagt men ook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.

    • Besluiten van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen in toepassing van art. 332 § 1 van het decreet over het lokaal bestuur - Kennisname.

      Via het digitaal Loket Binnenlands Bestuur werden volgende besluiten van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen ontvangen:

      • het besluit van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen bestuur dd. 20.11.2024 houdende de goedkeuring van de jaarrekening 2023 van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt.
      • het besluit van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen bestuur dd. 28.11.2024 houdende de goedkeuring van de jaarrekening 2023 van het Lokaal Bestuur Tielt – stad en OCMW.

      Art. 332 § 1 van het Decreet Lokaal Bestuur, bepaalt dat "alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn".

Namens gemeenteraad,

Hendrik Vandenbruwane
algemeen directeur

Bert Verdru
voorzitter