Terug
Gepubliceerd op 31/01/2025

Besluit  gemeenteraad

do 30/01/2025 - 20:00

Reglement betreffende de retributie op de afgifte van diverse administratieve stukken - Vaststellen.

Aanwezig: Bert Verdru, voorzitter
Luc Vannieuwenhuyze, aangewezen burgemeester
Pascale Baert, Birger De Coninck, Lieve Germonprez, Vincent Byttebier, Grietje Goossens, Simon Bekaert, Peter Raedt, Marie De Cloet, Klaas Carrette, schepenen
Danny Bossuyt, Veerle Vervaeke, Dirk Verwist, Nele Callens-Gelaude, Hedwig Verdoodt, Katrien Seys, Benedikt Van Staen, Kristof Vande Walle, Joris Vande Vyvere, Jean-Marie Gunst, Machteld Vanhee, Mouna Belkadi, Glenn Lambert, Didier Van Nieuwenhuyse, Bernard De Marez, Lieven Vaneeckhoute, Koen Desmet, Filip Naert, Stijn Dermul, Isabelle Van de Cappelle, gemeenteraadsleden
Hendrik Vandenbruwane, algemeen directeur
Bevoegdheid

Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 en artikel 41.

Juridische grond

Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41 2e lid 14°.

Omzendbrief KB/ABB/2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit van 15.02.2019.

Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen gecoördineerd op 12 oktober 1953.

Koninklijk Besluit van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen  of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in artikel 2, §2 van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen gecoördineerd op 12 oktober 1953.

Koninklijk Besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar.

Ministerieel Besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan de vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven.

Ministerieel Besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten, gewijzigd bij Ministerieel Besluit van 15 september 2017 en bij Ministerieel Besluit van 18.08.2023.

Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 11 juli 2023 en bij Koninklijk Besluit van 7 maart 2024.

Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.

Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs en latere wijzigingen.

Ministerieel Besluit van 20.07.2005 tot bepaling van de betalingswijze van de in het KB 23.03.1998 betreffende het rijbewijs en in het KB 04.05.2007 betreffende het rijbewijs, de vakbekwaamheid en de nascholing van bestuurders van voertuigen van de categorieën C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E, bepaalde retributies.

Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Besluit van de gemeenteraad van Tielt van 5 december 2019 betreffende de retributie op de afgifte van administratieve stukken.

Besluit van de gemeenteraad van Tielt van 5 december 2019 betreffende de retributie op de afgifte van bestuursdocumenten.

Besluit van de gemeenteraad van Meulebeke van 14 december 2022 betreffende het retributiereglement op de afgifte van administratieve bescheiden.

Besluit van de gemeenteraad van Tielt van 22 december 2022 betreffende de indexering van diverse retributiereglementen van het lokaal bestuur Tielt.

Feiten, context en argumentatie

In het kader van de fusie tussen Tielt en Meulebeke die ingegaan is op 1 januari 2025 dient er voor de nieuwe organisatie een nieuw, eenduidig reglement betreffende de retributie op de afgifte van administratieve stukken te worden vastgesteld.

Het is billijk dat de kosten als gevolg van het afleveren van documenten en diensten aangerekend worden aan de burger. De vastgelegde retributie moet hierbij uiteraard in een redelijke verhouding staan tot de door de gemeente geleverde prestaties.

In het reglement zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van Meulebeke van 14 december 2022 werd ook de retributie voor het afleveren van stedenbouwkundige informatie en omgevingsdocumenten vastgelegd. In Tielt bestaat hiervoor een afzonderlijk reglement. De bepalingen uit het reglement van Meulebeke omtrent de aflevering van stedenbouwkundige informatie en omgevingsdocumenten worden dan ook behouden. Het reglement van Meulebeke wordt maar gedeeltelijk opgeheven.

In de gemeenteraad van Tielt van 5 december 2019 werd een afzonderlijk reglement voor de retributie op de afgifte van bestuursdocumenten goedgekeurd. De bepalingen omtrent de retributie op het afleveren van bestuursdocumenten zullen in het nieuwe reglement opgenomen worden, gezien dit eveneens administratieve documenten betreft.

Er wordt voorgesteld om in het nieuwe reglement een retributie vast te stellen voor aflevering van volgende administratieve stukken :

IDENTITEITSKAARTEN EN VERBLIJFSDOCUMENTEN

- Elektronische identiteitskaart voor Belgen

- Elektronische identiteitskaart voor Belgen jonger dan 12 jaar (Kids-ID)

- Elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen

- Elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen met biometrische kenmerken

- Elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar

- Elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen met biometrische kenmerken jonger dan 12 jaar

- Kartonnen verblijfstitels van vreemdelingen

INTERNATIONALE REISPASSEN EN REISDOCUMENTEN

RIJBEWIJZEN

- Europees rijbewijs

- Internationaal rijbewijs

ANDERE DOCUMENTEN VAN DE DIENST BURGERZAKEN

- Adreslijsten

- De wekelijkse burgerlijke stand

BESTUURSDOCUMENTEN

Het vaststellen van de tarieven behoort cfr. het in deze zitting goedgekeurde reglement betreffende de delegatie van bevoegdheden inzake personeel en gemeentelijke reglementen aan het college van burgemeester en schepenen toe aan het college van burgemeester en schepenen. Er wordt voorgesteld om de tarieven in dit reglement reeds vast te leggen. Het college van burgemeester en schepenen kan indien nodig de vastgelegde tarieven wijzigen.

Financiële gevolgen

De geraamde ontvangsten uit de retributie op de afgifte van diverse administratieve stukken worden voorzien in het éénjarig meerjarenplan 2025 en zullen voorzien worden in het meerjarenplan 2026-2031.

Publieke stemming
Aanwezig: Bert Verdru, Luc Vannieuwenhuyze, Pascale Baert, Birger De Coninck, Lieve Germonprez, Vincent Byttebier, Grietje Goossens, Simon Bekaert, Peter Raedt, Marie De Cloet, Klaas Carrette, Danny Bossuyt, Veerle Vervaeke, Dirk Verwist, Nele Callens-Gelaude, Hedwig Verdoodt, Katrien Seys, Benedikt Van Staen, Kristof Vande Walle, Joris Vande Vyvere, Jean-Marie Gunst, Machteld Vanhee, Mouna Belkadi, Glenn Lambert, Didier Van Nieuwenhuyse, Bernard De Marez, Lieven Vaneeckhoute, Koen Desmet, Filip Naert, Stijn Dermul, Isabelle Van de Cappelle, Hendrik Vandenbruwane
Voorstanders: Bert Verdru, Luc Vannieuwenhuyze, Pascale Baert, Birger De Coninck, Lieve Germonprez, Vincent Byttebier, Grietje Goossens, Simon Bekaert, Peter Raedt, Marie De Cloet, Klaas Carrette, Nele Callens-Gelaude, Hedwig Verdoodt, Joris Vande Vyvere, Mouna Belkadi, Glenn Lambert, Didier Van Nieuwenhuyse, Filip Naert, Stijn Dermul, Isabelle Van de Cappelle
Onthouders: Danny Bossuyt, Veerle Vervaeke, Dirk Verwist, Katrien Seys, Benedikt Van Staen, Kristof Vande Walle, Jean-Marie Gunst, Machteld Vanhee, Bernard De Marez, Lieven Vaneeckhoute, Koen Desmet
Resultaat: Met 20 stemmen voor, 11 onthoudingen
Besluit

Artikel 1

De besluiten van de gemeenteraad van Tielt van 5 december 2019 betreffende de retributiereglementen op de afgifte van administratieve stukken en op de afgifte van bestuursdocumenten, worden opgeheven.

Artikel 2

Het besluit van de gemeenteraad van Meulebeke van 14 december 2022 betreffende het retributiereglement op afgifte van administratieve bescheiden wordt gedeeltelijk opgeheven. De bepalingen betreffende de retributie voor stedenbouwkundige informatie en omgevingsdocumenten blijven behouden tot er een nieuw, eenduidig reglement voor deze stukken wordt opgemaakt.

Artikel 3 

Het reglement betreffende de retributie op de afgifte van diverse administratieve stukken wordt voor de jaren 2025 tot en met 2031 als volgt vastgesteld:

 

RETRIBUTIEREGLEMENT OP DE AFGIFTE VAN DIVERSE ADMINISTRATIEVE STUKKEN

Artikel 1

Er wordt een retributie op de afgifte van diverse administratieve stukken vastgesteld. Deze retributie is verschuldigd door de natuurlijke personen, rechtspersonen of instellingen aan wie deze stukken ambtshalve of op verzoek worden afgeleverd.

Artikel 2

de tarieven van de retributie worden als volgt vastgelegd :

IDENTITEITSKAARTEN EN VERBLIJFSDOCUMENTEN

- Elektronische identiteitskaart voor Belgen

- Elektronische identiteitskaart voor Belgen jonger dan 12 jaar (Kids-ID) in spoedprocedure met levering in de gemeenten en in spoedprocedure met gecentraliseerde levering

- Elektronische verblijfskaart voor vreemdelingen

- Verblijfsdocumenten met biometrische kenmerken voor vreemdelingen

Het jaarlijks geïndexeerd tarief verschuldigd aan FOD Binnenlandse zaken wordt afgerond naar de eerstvolgende euro.

- Elektronische identiteitskaart voor Belgen jonger dan 12 jaar (Kids-ID) in gewone procedure

het jaarlijks geïndexeerde tarief verschuldigd aan FOD Binnenlandse zaken wordt afgerond naar de eerstvolgende halve euro.

- Kartonnen verblijfstitels van vreemdelingen: een retributie van 6,00 euro boven op de bedragen die door de FOD Binnenlandse zaken van de gemeente worden gevorderd en door de aanvrager verschuldigd zijn.

INTERNATIONALE REISPASSEN EN REISDOCUMENTEN

- Internationale reispassen normale procedure: een retributie van 6,00 euro boven op de bedragen die door de FOD Binnenlandse zaken van de gemeente worden gevorderd en door de aanvrager verschuldigd zijn.

- Internationale reispassen spoedprocedure en superspoedprocedure: een retributie van 12,00 euro boven op de bedragen die door de FOD Binnenlandse zaken van de gemeente worden gevorderd en door de aanvrager verschuldigd zijn

RIJBEWIJZEN

- Europees rijbewijs in bankkaartmodel: voor de aanvraag, de verlenging, de aanvraag van een duplicaat en het voorlopig rijbewijs wordt een retributie geheven van 10,00 euro.

- Internationaal rijbewijs: een retributie van 5,00 euro

ANDERE DOCUMENTEN VAN DE DIENST BURGERZAKEN

- Adreslijsten: In toepassing van het KB van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister en de privacywetgeving kunnen adreslijsten enkel verstrekt worden in die mate dat het lokaal bestuur handelt als tussenpersoon waarbij het bestuur de gefrankeerde omslagen ontvangt en de brieven rechtstreeks bezorgt aan de personen die op de adreslijst voorkomen.

Voor het samenstellen van de lijst, opmaak van de etiketten en versturen van de brieven, wordt een retributie geheven van 1,00 euro per naam op de adressenlijst met een minimumretributie van 29,50 euro.

- De wekelijkse burgerlijke stand: een retributie van 38,50 euro per jaar bij verzending en een retributie van 15 euro per jaar bij afhaling.

BESTUURSDOCUMENTEN

- A4 formaat :  per pagina : 0,50 euro

per blad recto verso : 0,50

- A3 formaat :  per pagina : 0,50 euro

per blad recto verso : 0,50 euro

met een minimum van 1,00 euro per document

- plannen : 25,00 euro

Artikel 3

De retributie is verschuldigd op het ogenblik van de aanvraag van het administratief stuk.

Artikel 4

Zijn van de retributie vrijgesteld : de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen alsook de instellingen van openbaar nut.

Artikel 5

De in dit reglement vastgestelde retributiebedragen kunnen door het college van burgemeester en schepenen aangepast worden in toepassing van het in zitting van de gemeenteraad van 30 januari 2025 vastgestelde reglement betreffende de delegatie van bevoegdheden inzake personeel en gemeentelijke reglementen aan het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 4

Dit reglement treedt in werking vanaf heden.

Artikel 5

Dit besluit zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en artikel 287 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.