Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 en artikel 41.
Gecoördineerd wetboek van inkomstenbelastingen 1992, in het bijzonder artikel 298.
Decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen van 30 mei 2008.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41 2e lid 14° en artikel 177 2°.
Omzendbrief KB/ABB/2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit van 15.02.2019.
Besluit van de gemeenteraad van Tielt van 14 februari 2008 betreffende de procedure invordering van fiscale en niet-fiscale ontvangsten - aanpassing tarief.
Besluit van de gemeenteraad van Meulebeke van 20 december 2017 betreffende het retributiereglement op het aanrekenen van administratiekosten bij openstaande fiscale en niet-fiscale ontvangsten.
In het kader van de fusie tussen Tielt en Meulebeke die ingegaan is op 1 januari 2025 dient er voor de nieuwe organisatie een nieuw, eenduidig reglement betreffende de retributie administratiekosten bij de invordering van fiscale en niet-fiscale ontvangsten te worden vastgesteld.
In toepassing van artikel 177 2° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 staat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid in voor het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting.
Het gebeurt dat financiële en/of niet-financiële ontvangsten niet of niet tijdig betaald worden waardoor de financieel directeur een procedure tot invordering dient op te starten.
Binnen deze procedure worden aanmaningen verstuurd. De gemeente kan de administratieve kosten voor het voeren van de procedure voor invordering van fiscale en niet-fiscale ontvangsten aanrekenen. en hiervoor dus een retributiereglement opmaken.
Het is wenselijk dat de procedure voor de invordering van de openstaande financiële en niet-financiële ontvangsten gelijklopend is en dat dus ook de aan te rekenen administratiekosten op dezelfde manier worden vastgesteld.
Volgend voorstel van retributie wordt voorgelegd:
- Opmaak en verzenden eerste aanmaning: gratis
- Opmaak en verzenden van een tweede en laatste aanmaning, die aangetekend overgemaakt wordt: 15,00 euro
Het vaststellen van de tarieven behoort cfr. het in deze zitting goedgekeurde reglement betreffende de delegatie van bevoegdheden inzake personeel en gemeentelijke reglementen aan het college van burgemeester en schepenen toe aan het college van burgemeester en schepenen. Er wordt voorgesteld om het tarief in dit reglement reeds vast te leggen. Het college van burgemeester en schepenen kan indien nodig het vastgelegde tarief wijzigen.
De geraamde ontvangsten uit de retributie administratiekosten bij de invordering van fiscale en niet-fiscale ontvangsten zijn voorzien in het éénjarig meerjarenplan 2025 en zullen voorzien worden in het meerjarenplan 2026-2031.
Artikel 1
Het besluit van de gemeenteraad van Tielt van 14 februari 2008 betreffende de procedure invordering van fiscale en niet-fiscale ontvangsten - aanpassing tarief, wordt opgeheven.
Artikel 2
Het besluit van de gemeenteraad van Meulebeke van 20 december 2017 betreffende het retributiereglement op het aanrekenen van administratiekosten bij openstaande fiscale en niet-fiscale ontvangsten, wordt opgeheven.
Artikel 3
Het reglement betreffende de retributie administratiekosten bij de invordering van fiscale en niet-fiscale ontvangsten wordt als volgt vastgesteld:
RETRIBUTIEREGLEMENT OP HET AANREKENEN VAN ADMINISTRATIEKOSTEN BIJ DE INVORDERING VAN FISCALE EN NIET-FISCALE ONTVANGSTEN
Artikel 1
Er wordt een retributie gevestigd op het aanrekenen voor administratiekosten voor het verzenden van aanmaningen bij openstaande fiscale en niet fiscale ontvangsten.
Artikel 2
Deze retributie wordt als volgt vastgesteld:
- Na het verstrijken van de betalingstermijn voorzien op de factuur of het aanslagbiljet ontvangt de debiteur na de vervaldag, rekening houdende met de wettelijk vastgelegde termijnen, een eerste aanmaning waarin een nieuwe betalingstermijn wordt vastgelegd. De opmaak en het verzenden van deze eerste aanmaning is gratis.
- Na het verstrijken van de betalingstermijn zoals vastgelegd in de eerste aanmaning ontvangt de debiteur een tweede en tevens laatste aanmaning waarin een nieuwe betalingstermijn wordt vastgelegd. Voor de opmaak en het verzenden van een tweede en laatste aanmaning, die aangetekend overgemaakt wordt, wordt een retributie vastgelegd. Deze retributie bedraagt 15,00 euro.
- Na het verstrijken van de betalingstermijn zoals vastgelegd in de tweede aanmaning wordt, rekening houdende met de wettelijk vastgelegde termijnen via een gerechtsdeurwaarder een dwangbevel betekent voor de totaliteit van de openstaande schuld verhoogd met de administratiekosten.
Artikel 3
Bij gedeeltelijke betaling zullen eerst de volgens onderhavig retributiereglement aangerekende administratiekosten aangezuiverd worden en vervolgens de openstaande fiscale of niet-fiscale ontvangst.
Artikel 4
De retributie is verschuldigd door de debiteur van de openstaande fiscale en/of niet-fiscale ontvangsten.
Artikel 5
De in dit reglement vastgestelde retributiebedragen kunnen door het college van burgemeester en schepenen aangepast worden in toepassing van het in zitting van de gemeenteraad van 30 januari 2025 vastgestelde reglement betreffende de delegatie van bevoegdheden inzake personeel en gemeentelijke reglementen aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 4
Dit reglement treedt in werking vanaf heden.
Artikel 5
Dit besluit zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en artikel 287 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.