Terug gemeenteraad

Thu 03/07/2025 - 20:00 Gemeenteraadzaal

Openbaar

  • Goedkeuren van de notulen van de vorige zitting.

  • De voertuigen van de Technische dienst worden intensief ingezet voor dagelijkse werkzaamheden. 

    Vier voertuigen van de diensten zijn dringend aan vervanging toe, omwille van vergevorderde leeftijd, slijtage en defecten. 

    Het betreffen twee voertuigen van de loods Meulebeke, twee van de loods Tielt, telkens verspreid over de groendienst en dienst openbare werken.

    Er wordt een procedure opgestart voor het vervangen van de voertuigen door vier nieuwe exemplaren, telkens met open bak. Het bestek met de lastenvoorwaarden voor deze investering is in bijlage terug te vinden.

    De raming voor deze investering bedraagt 142.000 euro exclusief btw of 171.820 euro inclusief btw.

  • Hierbij wordt het ontwerp en bestek, raming en gunningswijze voor de "Overwelving Devebeek en Kasteelgracht Ter Borcht Meulebeke" ter goedkeuring voorgelegd.
    Op heden is de toegang enkel via de oprit met beperkte draagkracht. Er is ook een tijdelijke voetgangersbrug met stellingbouw in de Ter Borchtlaan aanwezig.Het ontwerp omvat een nieuwe volwaardige ontsluiting van het kasteel Ter Borcht in de Baronielaan 27 naar de Ter Borchtlaan Meulebeke. De toegang gebeurt via bruggen over de Devebeek en over de Kasteelgracht. Tevens wordt de bestaande wegenis in de Ter Borchtlaan plaatselijk aangepast.
    Raming: 560.778,35 euro btw inclusief.
    Budget: 2025/ACT-25-019/0729-01/2220407/STAD/CBS/IP-25-04.
    Wijze van gunnen: open procedure.

  • In het PRUP “Afbakening Kleinstedelijk gebied”, definitief vastgesteld door de provincie West-Vlaanderen op 23.03.2017, werd tevens een deelPRUP Stedelijk Groen afgebakend. Stad Tielt wenst in de ruimtelijke bestemmingen “bos” en “gesloten valleigebied” van dit deelPRUP een stadsrandbos aan te leggen. Hiertoe dienen in de eerste plaats gronden te worden verworven. Om dit te faciliteren werd in de gemeenteraadszitting van 07.10.2021 reeds de beslissing genomen om de VLM aan te stellen voor het opzetten van een grondenbank. De VLM contacteerde hiertoe ook de eigenaars voor de aankoop van deze percelen.

    In de gemeenteraad van 30.01.2025 werd de verkoopoptie voor deze percelen reeds gelicht. Het dossier is nu door de Dienst Vastgoedtransacties volledig afgerond. Tijdens de afhandeling is echter gebleken dat het originele plan niet volledig correct was omdat er ook nog een perceel langs de oude spoorweg eigendom is van de familie Claeys. Deze wordt nu in een apart lot nog bijkomend verkocht. 

  • In navolging van de vraag van het Bisdom Brugge aan de Vlaamse Regering tot het opheffen van de parochie Sint-Jozef Werkman, werden op 06.05.2025 via het digitaal loket van Binnenland Vlaanderen volgende adviesvragen ontvangen:

    • Aanvraag tot wijziging van de gebiedsomschrijving van de erkende lokale geloofsgemeenschap Sint-Jozef Werkman te Tielt en de erkende lokale geloofsgemeenschap Onze Lieve Vrouw te Pittem;
    • Aanvraag tot samenvoeging van de erkende lokale geloofsgemeenschap Sint-Jozef Werkman te Tielt met de erkende lokale geloofsgemeenschap Sint-Pieter te Tielt.

    In toepassing van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen, dient de gemeenteraad binnen een termijn van vier maanden advies te verlenen over deze aanvragen.

  • Overeenkomstig de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur en de wijziging aan het decreet op de Erediensten keurt de gemeenteraad het kerkenbeleidsplan van stad Tielt goed. De actualisatie gebeurde in onderling overleg met stad Tielt, het centraal kerkbestuur van Tielt en alle kerkfabrieken die eronder ressorteren en werd gevalideerd door het Bisdom Brugge.

  • Op het vast bureau van 25.10.2023 werd ingestemd om een project in te dienen in het kader van het "Lokaal Activeringspact I".

    De oproep rond dit Lokaal Activeringspact wilde lokale besturen die extra inspanningen leveren om leefloongerechtigden te activeren, financieel ondersteunen. Het doel was om de uitstroom naar werk van leefloongerechtigden in Vlaanderen te bevorderen.

    Het bedrag waarop Tielt kon intekenen was 26.135,25 euro.

    Lokale besturen die een hogere uitstroom duurzame tewerkstelling dan het Vlaams gemiddelde (20%) genereren (privé-markt; niet het sociale circuit), krijgen een financiële incentive van 1.000,00 euro per persoon die "geactiveerd" wordt.

    De teller van Tielt m.b.t. (equivalent) leefloongerechtigden, stond volgens de gegevens van 31.12.2022 op 147 personen. 20% hiervan is 29 personen. Vanaf de 30e persoon die geactiveerd kon worden, kon er dus een tegemoetkoming verkregen worden van 1.000,00 euro t.e.m. de 56e persoon (= plafond, 56e persoon = 135,25 euro).

    De periode liep met terugwerkende kracht van 01.01.2023 t.e.m. 30.04.2025.

    Om de eindfinanciering te kunnen krijgen moet het inhoudelijk en financieel rapport voorgelegd worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad.

  • In de gemeenteraad van 08.05.2025 werd het aantal vertegenwoordigers van de gemeenteraad per politieke fractie in de raden van beheer van het cultuurcentrum en de Openbare Bibliotheek vastgesteld. Deze vertegenwoordigers omvatten de helft van het aantal leden van de raden van beheer (12/24). Het aantal vertegenwoordigers per politieke fractie werd berekend volgens het evenredigheidsstelsel met deze verdeling:

    • cd&v-Lijst Burger: 4
    • Iedereen Telt: 2
    • Vooruit: 1
    • Team BURGEMEESTER: 4
    • VLAAMS BELANG: 1

    De politieke fracties dienen volgens dit evenredigheidsstelsel hun kandidaten af te vaardigen.

  • Volgens het organiek reglement van het cultuurcentrum en de Openbare Bibliotheek, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 08.05.2025, bestaat de helft van de leden van de raden van beheer van het cultuurcentrum en de Openbare Bibliotheek uit vertegenwoordigers van de gemeenteraad (zie vorig punt). De andere helft bestaat uit afgevaardigden van culturele verenigingen, organisaties of van belangstellende burgers of groepen. Deze worden samengesteld door vertegenwoordigers van ideologische en filosofische strekkingen en door gebruikers of vertegenwoordigers van het socio-culturele verenigingsleven. De vertegenwoordigers van de strekkingen hebben voorrang. De resterende plaatsen worden ingevuld door kandidaten vanuit de gebruikers en de verenigingen. In de algemene vergadering van de cultuurraad van 11.06.2025 werden de vertegenwoordigers uit de twaalfkoppige gebruikersgeledingen bij de raden van beheer van het cultuurcentrum en de Openbare Bibliotheek verkozen. Het komt de gemeenteraad toe deze vertegenwoordigers te bekrachtigen. 

  • Voor de Tieltse Feesten van 04.07, 05.07 en 06.07.2025 werd een Bijzonder Nood- en Interventieplan (BNIP) opgemaakt. In toepassing van het Koninklijk besluit dd. 22.05.2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau, gebeurt dit door de bevoegde overheid (in dit geval de burgemeester) waarna deze de gemeenteraad informeert. Aan de hand van dit plan wordt geprobeerd om zo accuraat mogelijk op te treden mocht er zich tijdens het evenement onverwachts een gebeurtenis voordoen die het karakter aanneemt van een noodsituatie, en dient om het beheer en de opvolging van de nieuw ontstane noodsituatie zo vlot mogelijk te laten verlopen.

  • In besloten zitting van de gemeenteraad van 03.07.2025 werd dhr. Hendrik Vandenbruwane aangesteld als algemeen directeur. Conform artikel 163 van het decreet over het lokaal bestuur legt de algemeen directeur na zijn aanstelling tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad de volgende eed af in handen van de voorzitter: "ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen".

  • In besloten zitting van de gemeenteraad van 03.07.2025 werd dhr. Maarten Compernolle aangesteld als financieel directeur. Conform artikel 163 van het decreet over het lokaal bestuur legt de financieel directeur na zijn aanstelling tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad de volgende eed af in handen van de voorzitter: "ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen".

  • Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad een vervangingsregeling treft voor de algemeen directeur en financieel directeur.

    Er wordt, gelet op de decretale bepalingen, de ervaring en expertise, voorgesteld om ter vervanging wegens afwezigheid of verhindering van de algemeen en financieel directeur achtereenvolgens aan te duiden:

    De algemeen directeur, dhr. Hendrik Vandenbruwane wordt in volgende volgorde vervangen bij afwezigheid of verhindering:

    • In eerste instantie door dhr. Florian Van de Sompel, adjunct-algemeen directeur;
    • In tweede instantie door mevr. Gudrun Dupont, beleidmedewerkster.

    De financieel directeur, dhr. Maarten Compernolle wordt in volgende volgorde vervangen bij afwezigheid of verhindering:

    • In eerste instantie door dhr. Mathieu Wullaert, adjunct-financieel directeur;
    • In tweede instantie door mevr. Virginie Lakiere, adjunct-financieel directeur;
    • In derde instantie door dhr. Kevin Borms, hoofdboekhouder.
  • De geplande bouw van een nieuw voetbalstadion voor VV Tielt roept ernstige vragen op over de doelmatigheid, financiële zinvolheid en maatschappelijke meerwaarde van deze investering.

    De club is sportief gedegradeerd, financieel zwak, en beschikt over geen enkel aantoonbaar groeipotentieel dat deze infrastructuur van 3,5 miljoen euro zou verantwoorden.

    De burger betaalt intussen wél de rekening. Dit is De uitdaging van de schepen van Sport!

    Overwegende dat:

    • VV Tielt het seizoen heeft afgesloten als laatste in derde provinciale en geen sportieve vooruitgang toont;
    • de club kampt met een negatief eigen vermogen dat reeds structureel is;
    • er geen robuuste studie of visie bestaat over de toekomst van VV Tielt, noch over return on investment van dit project;
    • de fusie tussen Tielt en Meulebeke vraagt om een duidelijke en samengebrachte sportstrategie.
    • andere sporttakken zoals atletiek, wielrennen, zaal en zwemsporten minstens zoveel maatschappelijke en participatieve impact hebben;
    • er reeds een goed gelegen en functionele voetbalinfrastructuur in Meulebeke bestaat, waar renovaties gepland zijn;
    • publieke middelen schaars zijn en maximaal moeten renderen in het algemeen belang.
    • het volledige stadiondossier voor VV Tielt definitief stop te zetten;
    • geen bijkomende belastingmiddelen meer toe te wijzen aan een club met onvoldoende financiële fundamenten;
    • prioriteit te geven aan de ontwikkeling van een overkoepelende sportvisie voor de fusiegemeente, in overleg met alle sportverenigingen en disciplines;
    • in te zetten op duurzame, gedeelde infrastructuur die werkelijk ten dienste staat van onze inwoners.

    Laat ons samen de juiste beslissing nemen—niet voor één club, maar voor een hele generatie sporters in onze fusiegemeente.

    We kunnen deze kans grijpen om het verschil te maken—of ze onbenut laten. Het is tijd om keuzes te maken die niet alleen getuigen van ambitie, maar ook van gezond sportief verstand en verantwoordelijkheid. Ik reken op uw antwoord.

Besloten

  • Zes maanden na de samenvoegingsdatum stelt de gemeenteraad van de nieuwe gemeente een nieuwe algemeen en nieuwe financieel directeur aan. De algemeen directeur en financieel directeur van de nieuwe gemeente worden gekozen op basis van een systematische vergelijking van de titels en verdiensten van de kandidaten in het licht van de functiebeschrijving met functieprofiel en competentievereisten en, in voorkomend geval, van de toetsing aan de voorwaarden.

    Het decreet lokaal bestuur voorziet de mogelijkheid dat de gemeenteraad van de nieuwe gemeente de huidige titularissen kan oproepen om zich kandidaat te stellen voor het ambt van algemeen directeur en financieel directeur van de nieuwe gemeente, ofwel te kiezen voor een aanwervings- of bevorderingsprocedure.  
    De gemeenteraad van de nieuwe gemeente kan voorwaarden voor het ambt van algemeen directeur en financieel directeur vaststellen.

    In zitting van 08.05.2025 besliste de raad om, in functie van de continuïteit en kwaliteit van de dienstverlening, voor de invulling van het ambt van algemeen directeur van de nieuwe gemeente in eerste instantie voorrang te verlenen aan de titularissen van het ambt van algemeen directeur van de samengevoegde gemeenten en deze op te roepen om zich hiervoor kandidaat te stellen. Er werd tevens beslist om geen bijkomende voorwaarden vast te stellen voor het ambt van algemeen directeur.

    In navolging van de gemeenteraadsbeslissing van 08.05.2025 heeft de burgemeester de titularissen uitgenodigd tot kandidaatstelling waarbij samen met de uitnodiging de desbetreffende gemeenteraadsbeslissing, de door de gemeenteraad vastgestelde functiebeschrijving en de door de gemeenteraad vastgestelde beoordelingscriteria werden meegestuurd. Kandidaten dienden zich schriftelijk kandidaat te stellen ter attentie van het college van burgemeester en schepenen en dit binnen een termijn van dertig kalenderdagen. 

    Volgende kandidaturen werden ontvangen:

    • Dhr. Hendrik Vandenbruwane stelt zich kandidaat voor de functie van algemeen directeur;
    • Dhr. Florian Van de Sompel stelt zich kandidaat voor de functie van adjunct-algemeen directeur.

    Er werd vastgesteld dat deze kandidaatstelling voor algemeen directeur tijdig ingediend werd en ontvankelijk is. Deze kandidatuur wordt aan de gemeenteraad voorgelegd. Er is aldus één kandidaat voor de functie van algemeen directeur en deze voldoet aan de voorwaarden.

  • Zes maanden na de samenvoegingsdatum stelt de gemeenteraad van de nieuwe gemeente een nieuwe algemeen en nieuwe financieel directeur aan. De algemeen directeur en financieel directeur van de nieuwe gemeente worden gekozen op basis van een systematische vergelijking van de titels en verdiensten van de kandidaten in het licht van de functiebeschrijving met functieprofiel en competentievereisten en, in voorkomend geval, van de toetsing aan de voorwaarden.

    Het decreet lokaal bestuur voorziet de mogelijkheid dat de gemeenteraad van de nieuwe gemeente de huidige titularissen kan oproepen om zich kandidaat te stellen voor het ambt van algemeen directeur en financieel directeur van de nieuwe gemeente, ofwel te kiezen voor een aanwervings- of bevorderingsprocedure.  
    De gemeenteraad van de nieuwe gemeente kan voorwaarden voor het ambt van algemeen directeur en financieel directeur vaststellen.

    In zitting van 08.05.2025 besliste de raad om, in functie van de continuïteit en kwaliteit van de dienstverlening, voor de invulling van het ambt van financieel directeur van de nieuwe gemeente in eerste instantie voorrang te verlenen aan de titularissen van het ambt van financieel directeur van de samengevoegde gemeenten en deze op te roepen om zich hiervoor kandidaat te stellen. Er werd tevens beslist om geen bijkomende voorwaarden vast te stellen voor het ambt van financieel directeur.

    In navolging van de gemeenteraadsbeslissing van 08.05.2025 heeft de burgemeester de titularissen uitgenodigd tot kandidaatstelling waarbij samen met de uitnodiging de desbetreffende gemeenteraadsbeslissing, de door de gemeenteraad vastgestelde functiebeschrijving en de door de gemeenteraad vastgestelde beoordelingscriteria werden meegestuurd. Kandidaten dienden zich schriftelijk kandidaat te stellen ter attentie van het college van burgemeester en schepenen en dit binnen een termijn van dertig kalenderdagen. 

    Volgende kandidaturen werden ontvangen:

    • Dhr. Maarten Compernolle stelt zich kandidaat voor de functie van financieel directeur;
    • Dhr. Mathieu Wullaert stelt zich kandidaat voor de functie van adjunct-financieel directeur.

    Er werd vastgesteld dat deze kandidaatstelling voor financieel directeur tijdig ingediend werd en ontvankelijk is. Deze kandidatuur wordt aan de gemeenteraad voorgelegd. Er is aldus één kandidaat voor de functie van financieel directeur en deze voldoet aan de voorwaarden.

  • De gemeenteraad heeft in zitting van heden een nieuwe algemeen directeur aangesteld met behoud van zijn dienstverband onder de algemeen directeurs van de samengevoegde gemeenten. Op datum van 12.06.2025 had dhr. Hendrik Vandenbruwane zich hiervoor kandidaat gesteld.
    De algemeen directeur die niet aangesteld wordt als algemeen directeur dient conform de beslissing van de gemeenteraad van 08.05.2025 te worden aangesteld als adjunct-algemeen directeur.

    Op datum van 12.06.2025 werd de kandidaatstelling ontvangen van dhr. Florian Van de Sompel voor de functie van adjunct-algemeen directeur van het lokaal bestuur Tielt.

    Er werd vastgesteld dat deze kandidaatstelling tijdig ingediend werd en ontvankelijk is. Deze kandidatuur wordt aan de gemeenteraad voorgelegd.

    Er is aldus één kandidaat voor de functie van adjunct-algemeen directeur en deze voldoet aan de voorwaarden.

  • De gemeenteraad heeft in zitting van heden een nieuwe financieel directeur aangesteld met behoud van zijn dienstverband onder de financieel directeurs van de samengevoegde gemeenten. Op datum van 12.06.2025 had dhr. Maarten Compernolle zich hiervoor kandidaat gesteld.
    De financieel directeur die niet aangesteld wordt als financieel directeur dient conform de beslissing van de gemeenteraad van 08.05.2025 te worden aangesteld als adjunct-financieel directeur.

    Op datum van 12.06.2025 werd de kandidaatstelling ontvangen van dhr. Mathieu Wulllaert voor de functie van adjunct-financieel directeur van het lokaal bestuur Tielt.

    Er werd vastgesteld dat deze kandidaatstelling tijdig ingediend werd en ontvankelijk is. Deze kandidatuur wordt aan de gemeenteraad voorgelegd.
    Er is aldus één kandidaat voor de functie van adjunct-financieel directeur en deze voldoet aan de voorwaarden.