Thu 06/11/2025 - 20:00 Gemeenteraadzaal
Op 20.10.2025 diende mevr. Machteld Vanhee haar ontslag in als gemeenteraadslid. De eerste opvolger verkozen op de lijst nr. 9 - Team BURGEMEESTER, mevr. Anneke Dejonghe doet afstand van haar mandaat. Hierdoor neemt de tweede opvolger, dhr. Pieterjan Delbaere haar plaats in als gemeenteraadslid. Na onderzoek van de geloofsbrieven, legt dhr. Delbaere de eed af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad. De gemeenteraad stelt vervolgens de rangorde opnieuw vast.
Goedkeuren van de notulen van de vorige zitting.
In uitvoering van het PRUP “Afbakening Kleinstedelijk gebied”, definitief vastgesteld door de provincie West-Vlaanderen op 23.03.2017, waarin tevens een deelPRUP Stedelijk Groen werd afgebakend, werd de laatste jaren overgegaan tot het verwerven van gronden voor de aanleg van een stadsrandbos. Van alle eigenaars, op 1 na, kon ondertussen in der minne aangekocht worden. Zodoende kan worden gestart met de aanleg op het terrein.
Ondertussen is duidelijk dat de Provincie West-Vlaanderen zal instaan voor de ontwikkeling, aanleg, beheer en onderhoud van de volledige groenzone. Hiertoe dient dan ook een erfpacht te worden gevestigd zodat de Provincie dit op onze gronden kan doen.
Door de juridische dienst van de Provincie werd dan ook een ontwerp opgemaakt dat nu ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Voor de aanleg van een private leiding op het openbaar domein is een overeenkomst noodzakelijk waarbij de specifieke rechten en verplichtingen afgesproken worden.
Hierbij wordt de overeenkomst met INERO CV ter goedkeuring voorgelegd voor de aanleg van een waterleiding onder de Grote Roeselarestraat in Meulebeke.
In zitting van de gemeenteraad van 08.05.2025 werden de presentiegelden van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening vastgesteld.
In toepassing van artikel 2 van het besluit van de Vlaamse Regering van 19.05.2000 houdende de vaststelling van de nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening dient er nog een bedrag vastgelegd te worden voor de reis- en verblijfsvergoedingen voor de leden van de GECORO.
Er wordt voorgesteld om de vergoeding van reiskosten voor de leden van de GECORO vast te leggen conform de vergoedingen zoals vastgelegd voor het personeel van het stadsbestuur in de rechtspositieregeling en om verblijfskosten voor relevante studiedagen en/of vormingsmomenten mits voorafgaande goedkeuring terug te betalen.
In 2019 heeft het lokaal bestuur een overeenkomst afgesloten met vzw Cultuurconnect betreffende de basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek. Deze overeenkomst was vereist om in 2020 te kunnen aansluiten op het eengemaakt Bibliotheeksysteem Vlaanderen. De basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek omvat het eengemaakt Bibliotheeksysteem, bibliotheekwebsite, Vlaamse Centrale Catalogus (VLACC) en een basispakket verrijkende content. De overeenkomst loopt af eind 2025. Cultuurconnect legt een addendum voor met het oog op een verlenging van deze overeenkomst voor één jaar. Na deze periode kan de overeenkomst nog twee jaar stilzwijgend verlengd worden, tot uiterlijk 2028. Op die manier streeft Cultuurconnect een continuering na van de basisinfrastructuur en voorziet voldoende tijd om de toekomst van de basisinfrastructuur vorm te geven. Het addendum voegt ook een artikel inzake interbibliothecair leenverkeer toe aan de overeenkomst.
Tussen vzw Theater Malpertuis en Stad Tielt, meer bepaald Cultuurcentrum Gildhof, bestaat sinds 01.01.2020 een officiële samenwerking. Deze werd opgesteld in de vorm van een convenant dat oorspronkelijk liep tot 01.09.2025. In het college van burgemeester en schepenen van 26.03.2025 werd beslist om dit convenant te verlengen en verder te laten doorlopen tot 31.12.2025. Het ontwerp van het nieuwe convenant wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Overeenkomstig artikel 73 van het Decreet van 09.03.2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs en met toepassing van de reglementering rond overleg en onderhandeling, dient het schoolbestuur te beslissen over de aanwending van de lestijden van SAMW Tielt voor het schooljaar 2025-2026.
Overeenkomstig artikel 73 van het Decreet van 09.03.2018 betreffende het Deeltijds Kunstonderwijs en met toepassing van de reglementering rond overleg en onderhandeling, dient het schoolbestuur te beslissen over de aanwending van de lestijden aan de Stedelijke Kunstacademie voor het schooljaar 2025-2026.
De dienstverlenende vereniging Midwest dient een kostendelende vereniging (KDV) op te richten om te voldoen aan de voorwaarden van de BTW circulaire. In deze KDV ‘IGS Midwest’ wordt de dienstverlening voor de archiefdienst (IGA), noodplanning en crisisbeheer (NIP), interne dienst preventie en bescherming op het werk (IDPW) en regionale dienst activering (RDA) opgenomen. Hiervoor is een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt die aan de gemeenteraad ter goedkeuring wordt voorgelegd. Deze wordt voor Tielt voor akkoord ondertekend wat betreft het gedeelte IGA en IDPW.
Om de werking van de intergemeentelijke onroerenderfgoeddienst (IOED) binnen DVV Midwest vanaf 2027 verder te zetten, moet er tegen 15.01.2026 een 'aanvraag tot wijziging van erkenning en subsidie als IOED Midwest' ingediend worden bij het agentschap Onroerend Erfgoed.
In dat kader werd een beleidsplan en een meerjarenbegroting 2027–2032 opgesteld (zie dossier).
Per e-mailbericht van 10.07.2025 vraagt DVV Midwest de goedkeuring door de gemeenteraad van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 09.12.2025 en een statutenwijziging n.a.v. de toetreding van gemeente Dentergem en de fusies van Meulebeke-Tielt en Ruiselede-Wingene. Daarnaast vraagt men ook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad. Dit punt werd reeds geagendeerd op de gemeenteraad van 02.10.2025, maar enkele dossierstukken werden nog niet aangeleverd, waardoor dit punt opnieuw aan de gemeenteraad voorgelegd wordt.
Per aangetekende brief van 22.10.2025 vraagt WVI de goedkeuring door de gemeenteraad van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 10.12.2025. Daarnaast vraagt men ook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Per aangetekende brief van 12.09.2025 vraagt IVIO de goedkeuring door de gemeenteraad van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 15.12.2025 en van de bijhorende statutenwijziging. Daarnaast vraagt men ook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Per aangetekende brief van 15.10.2025 vraagt Creat Services dv de goedkeuring door de gemeenteraad van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 16.12.2025. Daarnaast vraagt men ook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Per aangetekende brief van 17.09.2025 vraagt Fluvius West de goedkeuring door de gemeenteraad van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 16.12.2025 en van de bijhorende statutenwijziging. Daarnaast vraagt men ook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Via het digitaal loket van het Agentschap Binnenland Bestuur, ontving het Lokaal bestuur Tielt op 23.09.2025 het Ministerieel Besluit dd. 19.09.2025 houdende de erkenning van de samenvoeging van de erkende lokale geloofsgemeenschap 'Sint-Jozef Werkman' te Tielt met de erkende lokale geloofsgemeenschap 'Sint-Pieter' te Tielt.
Artikel 332 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur, bepaalt dat "alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn".
Via het digitaal loket van Binnenland Vlaanderen werd het antwoord van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen ontvangen m.b.t. een klacht die werd ontvangen tegen het besluit van de gemeenteraad van 08.05.2025 betreffende de samenstelling en presentiegelden GECORO. Vanuit het toezicht acht men het niet opportuun om op te treden. Wel wordt verzocht om het bedrag van de reis- en verblijfsvergoedingen voor de leden van de GECORO door de gemeenteraad te laten vastleggen.
Artikel 333 van het Decreet Lokaal Bestuur, bepaalt dat "de toezichthoudende overheid de betrokken gemeenteoverheid of het betrokken openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de hoogte brengt van haar definitieve antwoord aan de indiener van de klacht. Deze mededeling wordt ter kennis gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn".
Via het digitaal loket van het Agentschap Binnenland Bestuur, ontving het lokaal bestuur op 24.09.2025 het besluit van de gouverneur dd. 24.09.2025 houdende de goedkeuring van de jaarrekening over het financieel boekjaar 2024 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Meulebeke.
Artikel 332, §1, derde lid van het Decreet Lokaal Bestuur, bepaalt dat "alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn".
Het kruispunt van de Mariënhovestraat met de Marialoopkouterstraat en de Tenhovestraat wordt door buurtbewoners en weggebruikers al geruime tijd als gevaarlijk ervaren.
Er hebben zich meerdere aanrijdingen voorgedaan met fietsers, bromfietsers en automobilisten, niet altijd met tussenkomst van de politie.
Bij het uitrijden van de Marialoopkouterstraat is er geen zicht op aankomend verkeer door een hoge haag.
Automobilisten zijn genoodzaakt het fietspad op te rijden om het verkeer van links te kunnen zien.
Ondanks de plaatsing van een spiegel aan de overzijde van de Mariënhovestraat blijft de situatie bijzonder gevaarlijk, vooral voor zwakke weggebruikers.
Gezien de herhaaldelijke incidenten en de aanhoudende klachten van bewoners, wordt de noodzaak tot een grondige herziening van de verkeerssituatie op dit kruispunt steeds duidelijker.
Daarbij dient ook overleg plaats te vinden met de eigenaar van de haag en eventueel de stedenbouwkundige en juridische context in kaart gebracht te worden. Daarnaast is het aangewezen om de verkeerssignalisatie in de Tenhovestraat opnieuw te evalueren.
Gelet op de briefwisseling van 29.10.2025 aangaande toelichting meerjarenplan met aansluitend gemeenteraadscommissie financiën en verdere timing.
We lezen in deze brief dat de gemeenteraad zal verplaatst worden naar 18.12.2025 om 20.00 uur.
Tegelijk vernemen we via de media dat de schepen van communicatie en financiën voorspelt dat we afstevenen op een marathonzitting.
Gezien de vele reglementen en het meerjarenplan die geagendeerd moeten worden op die bewuste raadszitting lijkt het ons aangewezen om uitzonderlijk de gemeenteraad te laten starten om 18.00 uur. Dit zal ons in staat stellen om hopelijk alle punten met de nodige aandacht en voldoende tijd te kunnen behandelen. Op die manier voorkomen we dat we tot in de vroege ochtenduren moeten vergaderen. Dit is tevens uit bezorgdheid voor de actieve raadsleden die 's anderendaags ook present moeten zijn op hun professionele job.
Rattenbestrijding op ons openbaar domein is jammer genoeg een noodzakelijk kwaad en dient goed opgevolgd te worden. De impact en de last voor onze inwoners, met schade tot gevolg, bij onze land- en tuinbouwers, maar ook privé, is trouwens niet min.
Grachten, waterlopen en groene domeinen zijn veelal een biotoop voor deze ongewenste diertjes. Onze rattenbestrijders, binnen de gemeentelijke diensten doen voortreffelijk werk hierbij, mede gesteund door de regionale ondersteuning van de Provincie West - Vlaanderen!
Maar de hedendaagse problematiek inzake het op de markt brengen van middelen, die voldoende werkzaam en doelmatig zijn om van ratten af te geraken, laat de praktijk in de steek!
Heden bestaat er bestrijding waar efficiëntie en veiligheid voor de mens, hand in hand gaan.
Vandaar ons voorstel om in te zetten met een slimme, data gedreven aanpak, die rattenoverlast zichtbaar en veilig bestrijdt.
Met de uitrol van de komende GFT inzameling via IVIO, zullen we met ons allen, gelukkig minder restafval gaan inzamelen. Met onze IVIO regio, dienen we immers, mede door het Vlaams decreet, van 132 kg restafval per inwoner te komen tot 90 kg restafval per inwoner in 2030.
Naast deze GFT-inzameling kunnen onze inwoners, die de ruimte hebben, ook hun restafval doen dalen op een goedkope manier, namelijk door kippen te houden. Kippen zijn restjes oppikkers en verorberen heel wat GFT-afval uit de keuken!
Wij als stad Tielt, dienen onze inwoners hierbij aan te moedigen om gebruik te maken van deze GFT verorberaars.
Vandaar ons voorstel om, graag samen met de milieuraad, een kippenactie op te zetten in groot Tielt!
In de gemeenteraad van Tielt van 08.05.2025 werd de oprichting, de samenstelling en het organiek reglement van de stedelijke mobiliteitsraad goedgekeurd. Hierbij werd vastgesteld dat de stedelijke mobiliteitsraad zou bestaan uit:
Er werd een oproep tot kandidaatstelling gepubliceerd in het Infomagazine van juni 2025 en op de website van het stadsbestuur. Daarnaast werd een schrijven gericht aan de verenigingen om een voordracht van kandidaten te doen. De gemeenteraad dient nu over te gaan tot het aanduiden van de leden van de stedelijke mobiliteitsraad.
Na hoofdelijke stemming in de gemeenteraad, werden de volgende kandidaten aangeduid als lid van de mobiliteitsraad:
Namens de lokale politie: Vijncke Emerson en Vandamme Stefaan
Namens de hulpdiensten:
|
Effectief lid |
Plaatsvervanger |
|
Rijckaert Lieven |
Van Tieghem Claudine |
Namens de onderwijsinstellingen voor het secundair onderwijs:
|
Effectief lid |
Plaatsvervanger |
|
Van Poelvoorde Inge |
Almeye Inge |
|
D’Huyvetter Celine |
Lannoo Kristof |
Namens de mobiliteitsverenigingen de fietsersbond:
|
Effectief lid |
Plaatsvervanger |
|
Landuyt Birger |
Flamand Lobke |
|
De Waal Marc |
Flamand Lobke |
Namens de industrie:
|
Effectief lid |
Plaatsvervanger |
|
Maes Leen |
Marisse Matthieu |
Namens de werknemersorganisaties:
|
Effectief lid |
Plaatsvervanger |
|
Coudenys Ann |
Mestdagh Joep |
|
Rosseel Davy |
Poppe Jasminka |
Namens de gezinsbeweging:
|
Effectief lid |
Plaatsvervanger |
|
Deconynck Marc |
Vervaecke Ann |
Namens de Stedelijke jeugdraad:
|
Effectief lid |
Plaatsvervanger |
|
Ladrouz Noïze |
Verschaeve Josuah |
Namens de stedelijke seniorenraad:
|
Effectief lid |
Plaatsvervanger |
|
Vansteenkiste Luc |
Geeroms Anne-Marie |
Namens de mobiliteitsverenigingen van een voetgangersbeweging of een wandel vereniging:
|
Effectief lid |
Plaatsvervanger |
|
Demeyer Guido |
Baert Marijke |
Namens de onderwijsinstellingen basisonderwijs:
Namens de landbouw:
Namens de Middenstandsvereningingen:
Namens de verenigingen voor mensen met een handicap of een mobiliteitsbeperking:
Deskundigen en geïnteresseerde burgers:
In zitting van de gemeenteraad van 08.05.2025 stelde de gemeenteraad de samenstelling van de GECORO vast.
Hierbij werd vastgelegd dat de GECORO samengesteld wordt uit 17 leden waarvan 7 deskundigen ruimtelijke ordening en 10 leden uit de maatschappelijke geledingen.
Er werd een oproep tot kandidaatstelling gepubliceerd in het infomagazine van juni 2025, in het infomagazine van juli 2025 en op de website van het stadsbestuur. Daarnaast werden een oproep gedaan naar de maatschappelijke geledingen toe per e-mail.
Na ontvangst van de kandidaturen werd voor de deskundigen een vergelijking van de kandidaturen gemaakt. Voor de maatschappelijke geledingen waar er meer kandidaten dan plaatsen zijn werd ook een beoordeling gedaan.
De gemeenteraad dient nu over te gaan tot het aanduiden van de leden en op voordracht van het college van burgemeester en schepenen van 22.10.2025, een voorzitter, ondervoorzitter, vaste secretaris en plaatsvervangend secretaris aan te duiden. De aanduiding van de leden zal gebeuren bij hoofdelijke stemming per kandidaat.
Na hoofdelijke stemming werden in de gemeenteraadszitting volgende kandidaten aangesteld:
Effectieven deskundigen
Technische deskundigheid: De Clerck Peter, Mesuere Hans
Administratieve deskundigheid: De Zutter Kris, Geldhof Aniana
Deskundigheid mobiliteit: Demeyer Guido
Generalistische deskundigheid: Bracke Annelies, Decoene Hilde
Voorzitter, ondervoorzitter, secretaris
Voorzitter: Aniana Geldhof
Ondervoorzitter: Mesuere Hans
Secretaris: Bert Ravelingien
Plaatsvervangend secretaris: Elly Debaene
Plaatsvervangers deskundigen
Technische deskundigheid: Lapeere Lennert, Paret Sander
Administratieve deskundigheid: Verbeke Dirk
Deskundigheid mobiliteit: De Vos Stijn
Generalistische deskundigheid: Deconynck Marc, Verlinden Andries
Voor de milieu- en natuurverenigingen
Voor de verenigingen van werkgevers en zelfstandigen
Verenigingen van handelaars
Vereniging van landbouwers
Verenigingen van werknemers